Общинска избирателна комисия Павликени


РЕШЕНИЕ
№ 224-МИ
Павликени, 09.01.2024

ОТНОСНО: предсрочно прекратяване пълномощията на Антон Сашев Антонов, като кмет на кметство с.Върбовка, Община Павликени

В ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ Павликени (ОИК Павликени) постъпи сигнал с вх. № 193 от 18.12.2023 г. от Ивелин Якимов Розинов от с. Върбовка, община Павликени, област Велико Търново, с който ни уведомява, че кметът на кметство Върбовка към Община Павликени – Антон Сашев Антонов не е изпълнил процедурата по чл. 41 от ЗМСМА и иска от ОИК Павликени, след като се убеди в достоверността на сигнала, да изпълни задълженията си по чл. 42 от ЗМСМА.

На 19.12.2024г. ОИК Павликени на свое заседание се запозна със сигнал вх. № 193/18.12.2023 г. и във връзка с него прие решение № 221-МИ/19.12.2023г., с което допусна извършването на служебна проверка от ОИК Павликени за наличие на несъвместимост по чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА и осъществяване на дейностите по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА от кметовете на кметства в Община Павликени.При служебно извършена проверка в Търговския регистър към Агенция по вписванията, ОИК Павликени установи, че от началото на мандата – 08.11.2023г. до 23.11.2023г. кметът на кметство Върбовка е бил в несъвместимост съгл. чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА, в качеството на едноличен собственик на капитала и управител на „Съгласие Върбовка” ЕООД с ЕИК 206517469, след което участието му в дружеството е прекратено по заявление, подадено на 17.11.2023г.ОИК Павликени извърши справка във входящия  си дневник и установи, че Антон Антонов не е извършил действия по уведомяване на ОИК Павликени, съгл. изискването, визирано в чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. Във връзка с това прие свое Решение №222-МИ/19.12.2023г. с което приема за разглеждане и на основание чл.42, ал.2 от ЗМСМА изпрати до секретаря на Община Павликени писмо изх. №194/19.12.2023 г., с което се изискват документи, удостоверяващи по отношение на г-н Антон Сашев Антонов обстоятелства по установяване на това дали са налице несъвместимости, предприети действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването си от заеманата длъжност в едномесечен срок от полагането на клетвата – 08.12.2023 г. С писмо изх.№ 195 от 19.12.2023 г. ОИК Павликени поиска информация и от председателя на Общински съвет – Павликени за постъпило в предвидения  едномесечен срок от полагането на клетвата уведомяване, съгл.  чл.41, ал.3 от ЗМСМА. За всичко това г-н Антонов беше уведомен по телефона от председателя на ОИК преди да приключи заседанието.

На 03.01.2024 г. в ОИК Павликени постъпи писмо с изх. № АИО-11-02-8389/02.01.2024 г.от Общинска администрация Павликени, заведено в дневника по Единната държавна система за деловодство (ЕДСД ) или за входяща/ изходяща кореспонденция на комисията с вх. № 197/03.01.2024 г., към което са приложени:

  1. Електронен документ - Удостоверение № 20240102162014/02.01.2024 г. за актуалното състояние на „СЪГЛАСИЕ ВЪРБОВКА“ ЕООД с ЕИК 206517469 към 08.12.2023 г. и
  2. Разпечатка на Заявление А4 № 20231117150539 от папка дело в партидата с ЕИК 06517469 на „Съгласие Върбовка” ЕООД от Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

От приложените писмени доказателства е видно, че на 17.11.2023 г. е подадено Заявление А4 № 20231117150539 за вписване на промяна в обстоятелствата, вписани в ТР относно дружеството, а именно: заличаването на Антон Сашев Антонов, като едноличен собственик на капитала на „СЪГЛАСИЕ ВЪРБОВКА“ ЕООД, чрез прехвърляне на дружествения му дял на правоприемник Ивелина Антонова Сашева  и заличаването му, като управител на дружеството.

На 03.01.2024 г. Председателят на Общински съвет Павликени уведоми ОИК Павликени с писмо изх. № 483/03.01.2024 г., заведено с № 198 на 03.01.2024 г. в своя дневник по ЕДСД, че няма депозирано писмено уведомление от кмета на кметство с. Върбовка Антон Сашев Антонов по чл.41, ал.3 от ЗМСМА в дневника на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ Павликени. Към писмото е приложил заверен препис от клетвения му лист от 08.11.2023г., от който следва, че същият е положил клетва по чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА на 08.11.2023 г.

ОИК Павликени установи от извършена на 19.12.2023г. служебна справка в дневника по ЕДСД  за кореспонденция на ОИК Павликени, че няма депозирано писмено уведомление от кмета на кметство с. Върбовка Антон Сашев Антонов по чл.41, ал.3 от ЗМСМА.

На основание чл.42, ал.3 от ЗМСМА, на 05.01.2024 г, в тридневния срок от получаване на документите от общинска администрация, ОИК Павликени уведоми кмета на кметство с. Върбовка Антон Антонов с Уведомление с изх.199/04.01.2023 г. за своите действия, получените документи, посочи му точно и ясно нарушенията, както фактически и правни основания за това, и го уведоми за правото му  да направи писмено възражение пред комисията в тридневен срок от уведомяването му.

На 08.01.2024 г. в ОИК Павликени постъпи писмено възражение от Антон Сашев Антонов-кмет на кметство с. Върбовка с вх. №201/08.01.2024г., към същото е приложил копие от декларация по чл.41, ал.1 от ЗМСМА, копие от договор за покупко-продажба на  дружествени дялове от ЕООД от 17.11.2023 г. и декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице, подадена в НАП вх. №04000233202581/27.11.2023 г. В същото той излага, че е предприел нужните действия в ТР, изготвил декларация по чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА и декларация за КПКОНПИ, твърди, че от деловодството на общински съвет е приета само тази на КПКОНПИ, но сам признава: „В действителност не съм изпълнил част задължението ми по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА и не съм уведомил с нарочен документ председателя на Общ. Съвет Павликени и ОИК Павликени за това че съм предприел действия по отстраняване на несъвместимостта.“ Мнението му е, че: „само по себе си неуведомяването на органите, визирани в чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА не поражда несъвместимост със заеманата от мен длъжност.“ Моли ОИК Павликени да счете "за служебно известно обстоятелството, че към 24,11,2023 г. (преди изтичането на едномесечния срок по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА) съм изпълнил най-важното изискване, а именно да предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването ми от заеманата длъжност“. Според Антонов: „Практиката на съдилищата на РБ по въпроса с липсата на уведомяване по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, при положение че избраният кандидат за кмет е изпълнил в срок първото и най-значимо условие на цитираната разпоредба, е еднозначна и категорична - неуведомяването на председателя на Общинския съвет и Общинска избирателна комисия не съставлява самостоятелно правно основание за предсрочно прекратяване на правомощията на кмета.“

Въз основа на така установената фактическа обстановка ОИК Павликени прави следните правни изводи: 

Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗМСМА, пълномощията на кметовете на общини, кметовете на райони и кметства възникват от деня на полагането на клетвата по чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА– в случая тази дата е 08.11.2023 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА кметовете на общини, на райони и на кметства, кметските наместници, заместник-кметовете на общини и на райони и секретарите на общини не могат да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. С нормата на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА е въведено „задължение“в едномесечен срок от деня на полагането на клетвата, съответно от приемане на решението на общинския съвет, лицето, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1 на чл. 41, да предприеме необходимите действия за прекратяване на дейността и да уведоми за това писмено председателя на общинския съвет и ОИК. Законодателят е използвал съюза „и“ при посочване на дължимото поведение от лицето, следователно задължението за предприемане необходимите действия и за уведомяването за тях на председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия са в условията на кумулативност – дължат се едновременно, за това законодателят го е приел като едно цяло „задължение“ по чл.41, ал.3 от ЗМСМА, т.е. не трябва да бъдат разглеждани, като самостоятелни действия и да се ценят, кое от тях е по-важно.Неизпълнението на това задължение, като съвкупност от 3 действия, е скрепено със санкция, като съгласно чл.42, ал.3, във връзка с ал.1, т.5 от ЗМСМА, за нарушение на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, пълномощията на кмета се прекратяват предсрочно от ОИК.Неизпълнението, на което и да е от действията  по задължението от чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, е достатъчно да обоснове извод за наличие на материалноправните предпоставки, с които разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА свързва упражняване на правомощието на ОИК Павликени да постанови решение за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на кметство с. Върбовка.

В този смисъл са решение №1413/03.02.2021г по адм.д.№3097/20г. на ВАС на РБ,  решение № 13/24.09.2020 г. по к. д. № 5/2020 г. на Конституционния съд на Република България,решение №1413/03.02.2021г по адм.д.№3097/20г. на ВАС на РБ и решение № 13/24.09.2020 г. по к. д. № 5/2020 г. на Конституционния съд на Република България, Решение № 13689 от 15.10.2019г. на ВАС по адм.д. № 8397/ 2019г., IV о.; Решение № 7626 от 23.06.2016г. на ВАС по адм.д.№ 4408/2016г., IVо; Решение № 5815 от 17.05.2016г. на ВАС по адм.д.№ 4420/ 2016г., IVт. и др.

Във възражението на кмета Антонов няма посочени уважителна лична причина или външни фактори, които да са му попречили да уведоми председателя на общински съвет Павликени и ОИК Павликени, така както е изпълнил задължението си към КПКОНПИ, а го е счел за маловажно. Съгласно решение № 13/24.09.2020 г. по к. д. № 5/2020 г. на Конституционния съд на Република България „евентуалните негативни последици от неизпълнението на задължението би следвало да настъпят само при не осъществяването на факти, които са под контрола и във властта на задължения субект, а не са в зависимост от други външни фактори.“На практика той не е зачел императивна законова разпоредба, която е трябвало да изпълни. За уведомяванията не се изисква нито специални знания, форма и огромни усилия и време, а просто зачитане на закона. С твърденията си във възражението си кметът Антонов прави опит да заобиколи закона и да внуши маловажност на председателя на общински съвет и ОИК. В сравнение с кмета на кметство с. Патреш, който е изпълнил задължението в срок до 08.12.2023 г. (законоустановения срок), като освен, че е предприел действие в ТР, уведоми също така председателя на общински съвет Павликени и ОИК Павликени. ОИК Павликени счита, че законът важи еднакво за всички и не следва да се толерира подобно противоправно поведение.

От доказателствата, цитирани по-горе, се установява по несъмнен и безспорен начин, че към датата на полагане на клетва, т.е. към началния момент на възникване на мандата - 08.11.2023 г. Антон Сашев Антонов е имал регистрация в Търговския регистър, като управител и едноличен собственик на капитала на ЕООД с фирма „СЪГЛАСИЕ ВЪРБОВКА“ ЕИК 206517469, със седалище с. Върбовка, 5233, област Велико Търново, община Павликени, ул. „Осемнадесета“ №25. Безспорно е също така, че същият е предприел действия пред Търговския регистър към Агенция по вписванията за заличаване вписването ви в законовия срок, но не е уведомил писмено за предприетите действия Председателя на Общинския съвет и Общинската избирателна комисия Павликени. От писмените доказателства не се установява наличие на такива. Представената декларация по реда на ЗКПКОНПИ, не може да осъществи целите на уведомлението по чл.41, ал. от ЗМСМА, тъй като се касае за разпоредби от различни нормативни актове и преследва различна цел. 

Твърденията на кмета Антонов във възражението, че Търговският регистър е публичен и всеки има достъп до него, и ОИК Павликени можела сама да си направи справка в него, както община Павликени, е частично вярно, тъй като само до някъде е достъпен. Достъпни за всички са обявените актове от търговците, но в случая изобщо не става въпрос за устав или ГФО, защото това са обявени актове, а става въпрос за заявени за промяна на вписани обстоятелства чрез образци А1 и приложени/прикачени към него други документи, налични в делото по ЕИК/партидите на процесните кооперации в ТР, в които се влиза с квалифициран електронен подпис. ОИК не разполага с такъв, а и няма задълженията по закон и фактическа възможност да го прави, тъй като макар и да е с 4-годишен мандат, не е постоянно работещ орган.

Предвид гореизложеното, след изпълнение на разпоредбите на чл.42, ал.2 и ал.3, изр.1 от ЗМСМА и на основание на чл.42, ал.3,изр. 2 и 3, във връзка с ал.1, т.5 от ЗМСМА, за нарушение начл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, ОБЩИНСКА ИЗИРАТЕЛНА КОМИСИЯ ПАВЛИКЕНИ

Р Е Ш И:

ПРЕКРАТЯВА предсрочно пълномощията на кмета на кметство с.Върбовка към Община Павликени – Антон Сашев Антонов с ЕГН **********.

ОБЕЗСИЛВА удостоверение за избран кмет на кметство №27/06.11.2023 г. на ОИК Павликени.

Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд-Велико Търново по реда на чл. 459 от Избирателния кодекс в срок до 7 дни, считано от датата на обявяването му.

Председател: Лидия Монова Драганова-Чингарска

Секретар: Дарина Георгиева Палова

* Публикувано на 09.01.2024 в 19:47 часа

Свързани решения:

221-МИ/19.12.2023

222-МИ/19.12.2023

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 227-МИ / 29.01.2024

    относно: обжалване решение №293 от 26.01.2024 г. по АД №37/2024 г. на АС Велико Търново

  • № 226-МИ / 29.01.2024

    относно: обжалване решение №271 от 25.01.2024 г. по АД №38/2024 г. на АС Велико Търново

  • № 225-МИ / 09.01.2024

    относно: предсрочно прекратяване пълномощията на Георги Илиев Терзиев, като кмет на кметство гр. Бяла черква, Община Павликени

всички решения